22 oktober, 2010

Hvordan lage en god undersøkelse?

I følge en PowerPoint skrevet av Elisabeth Gulløy og Øyvin Kleven i SSB så er “Utvalgstrekking en vitenskap, å lage spørsmål en kunst!” I disse dager, så føler jeg at jeg som ”kunstner” mangler inspirasjon til å lage gode spørsmål som kan måles kvantitativt og forhåpentligvis gi meg en pekepinn på hvor min masteroppgave ender. Derfor lurer jeg på om det finnes noen som har gode eksempler på bøker om emnet? Bøker som kan gi en forskerspire inspirasjon til sitt arbeid videre.

Til nå har jeg bøkene: Enhet og Mangfold av Kristen Ringdal

Multimedia for learning : methods and development av Alessi og Trollip

Forskningsmetode i IKT-pedagogikk : om å drive FoU i pedagogisk bruk av IKT : en studie- og aktivitetsbok for lærere og ledere i skole og opplæring / Glenn Torgersen, Lars Vavik

Oppdatering 1: Etter dette blogginnlegget og en tilsvarende henvendelse til biblioteket ved Høgskolen Stord/Haugesund, så har jeg fått tips om en kokebok for å lage undersøkelser. Det kan også være et tips for andre:

Du finner boka her

Ingen kommentarer: